مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

Image result for کوره سیمان"

انواع کوره های پخت سیمان در کشورهای مختلف وجود دارد اما بسیاری از آن ها در ایران استفاده نمی شوند و رایج نیستند. 

کوره های کارخانه سیمان در ایران معمولا کوره گردنده خفته می باشد. از کوره ایستاده در ایران به ندرت استفاده می شود. انواع کوره های سیمان پزی شامل کوره گردنده خفته، کوره ایستاده و کوره های پیش گرمکن سیمان می باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

کوره گردنده خفته : کوره سیمان پزی گردنده، از یک استوانه فلزی به طول 100 متر و قطر 4 متر و ضخامت بدنه 20 تا 40 میلی متر با شیب 3 تا 4 درصد نسبت به افق ساخته شده است که 1/5 تا 2 دور در دقیقه حول محور خود می چرخد. لوله روی پایه هایی قرار داشته و یک موتور چرخ دنده حرکت دورانی آن را تامین میکند .

مراحل مختلف پخت سیمان در کوره سیمان پزی گردنده:

Image result for کوره سیمان"

در 100 درجه سانتی گراد آب فیزیکی تبخیر می شود، در 300 درجه سانتی گراد MgCO3 و در 500-600 سانتی گراد آب شیمیایی تبخیر می شود.

در حرارت کمتر از 800 درجه سانتی گراد منوکلسیم آلومینات CA، از 800 تا 900 درجه سانتی گراد منو کلسیوم سیلیکات CS، در درجه حرارت 900 تا 950 درجه سانتی گراد پنتا کلسیم آلومینات C5A3، در 950 تا 1200 درجه سانت گراد دی کلسیم سیلکات C2S، در 1200 تا 1300 درجه سانتی گراد C3A، در حرارت 1300 درجه سانتی گراد قسمتی از مواد ذوب شده و تتراکلسیم آلومینات فریت C4AF حاصل می شود و در 1400 تا 1450 درجه تری کلسیم سیلیکات C3S بدست می آید.

کوره ایستاده: کوره پخت سیمان ایستاده از استوانه با قطر 3 متر که دهانه بالای آن گشادتر است و به طول 10 متر تشکیل شده است، مواد سیمان را با رطوبت به شکل گلوله هایی به قطر 10 سانتی متر درآورده، آن را با ذغال کک به کوره می ریزند و کوره را از پایین آتش می کنند. پس از پختن، کلینکر را از زیر آن خارج می کنند. کلینکر در هنگام فرود 1200 درجه سانتی گراد حرارت دارد. سوخت این کوره ها از ذغال، نفت و گاز تامین می شود. کیفیت سیمان ایده آل نیست.

کوره های پیش گرمکن سیمان: در کوره های پخت سیمان، پیش گرمکن یکی از واحدهای مهم می باشد. در پیش گرمکن، قبل از این که مواد وارد کوره شوند، مواد خام را آماده ریختن به کوره می کند.

 

  • رضا علوی
  • ۰
  • ۰

سیمان چیست؟

سیمان به شکل امروزی توسط فردی به نام Jeseph Aspidin کشف شده است. وی از پختن آهک و خاک رس در حرارت بالا و آسیاب کردن آن سیمان را بدست آورد و چون بعد از سخت شدن به رنگ سنگ های جزیره پرتلند در می آید به همین دلیل نام سیمان پرتلند بر آن گذاشته شده است. 

مواد تشکیل دهنده سیمان پرتلند

رایج ترین سیمان مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی اعم از پل، راه سازی و یا ساختمان و غیره سیمان پرتلند می باشد. خاک رس و سنگ آهک مواد اصلی سیمان را تشکیل می دهند. 

اجزاء به طور مجزا عبارتند:

CaO آهک   70-60 درصد

سیلیس     20 درصد

اکسید آلومینیوم   6 درصد

اکسید آهن    4 درصد

اکسید منیزیوم 3 درصد

اکسید پتاسیم و سدیم   4 درصد

مواد دیگر 2 درصد

گاهی در طبیعت مخلوط سنگ آهک و رس به نسبت مورد نیاز در صنعت سیمان پزی به طور دقیق یافت می شود.

روند تولید سیمان

از تهیه مواد اولیه تا بارگیری را شامل می شود:

1 - مخلوط کردن مواد : هر قدر بهتر مخلوط شوند، محصول یکتواخت تری بدست می آید.

2 - آزمایشگاه : در تمام مراحل تهیه سیمان آزمایشگاه باید ناظر بر عملیات باشد.

  • رضا علوی
  • ۰
  • ۰

Related image

سیمان کاری چیست؟

سیمان کاری معمولا در ساختمان سازی ها برای نما استفاده می شود که به آن نمای سیمانی، نمای تیشه ای، کلنگی و یا کمچه ای نیز گفته می شود. این اسامی با توجه به روش پیاده سازی و اجرا و مصالح استفاده شده انتخاب شده اند. سیمان، نسبت به سایر مصالح ساختمانی مثل آجر، سنگ و یا شیشه از قیمت پایین تری برخوردار است و به این جهت در نمای ساختمان ها از سیمان استفاده می شود.

مراحل سیمان کاری دیوار

قبل از انجام سیمان کاری دیوار، یک سری مواردی باید انجام گیرد که به آن زیرسازی نما گفته می شود. در این مرحله از کار، باید سطح مناسب و آماده سیمان کاری با شاسی کشی های فلزی و رابیتس ایجاد نمود و بر روی تورهای رابیتس، ترکیب پودر سنگ و سیمان به کار برد تا ماسه سیمان به سطح آن بچسبد.

  • رضا علوی
  • ۰
  • ۰

تفاوت بتن و سیمان در چیست؟

اگرچه اصطلاحات سیمان و بتن معمولا بصورت متقابل استفاده می شوند، اما می توان گفت سیمان در حقیقت ماده ای از بتن است. بتن در اصل ترکیبی از سنگدانه ها است. سنگدانه ها ماسه و شن یا سنگ خرد شده هستند. 

در حقیقت فرق بین سیمان و بتن را می توان این گونه توضیح داد که بتن مخلوطی از آب، سیمان، شن و ماسه درست مانند ملات است. با این وجود بتن همچنین دارای سنگریزه و سایر سنگدانه های درشت است که باعث می شود مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد. ملات، که ترکیبی از آب، سیمان و ماسه است، نسبت آب به سیمان نسبت به بتن بالاتر است.

فرق بتن و سیمان:

بتن ، معمولا بتن سیمان پرتلند (به دلیل شباهت بصری آن با سنگ پورتلند)، یک ماده کامپوزیت است که از سنگدانه های ریز و درشت بهم وصل شده با سیمان سیال (خمیر سیمانی) می باشد که با گذشت زمان سخت می شود؛ بیشتر در گذشته با آهک پایه بوده است.

  • رضا علوی
  • ۰
  • ۰

Image result for what is cement clinker"

کلینکر سیمان چیست؟ کلینکر که به آن تفاله کوره نیز می گویند، دانه های خاکستری و تیره رنگی هستند که در قطر سه تا 25 یا 30 میلی متری مشاهده می شوند. کلینکر از طریق گرمای شدید به خاک رس و سنگ آهک تا 1500 درجه سانتی گراد تولید می شود. میتوان کلینکر تولید شده را در مکانی خشک تا مدتی طولانی نگه داری کرد طوری که تغییری در خواص آن ایجاد نشود. در مناطقی که مواد خام اولیه سیمان کمیاب بوده و به سادگی در دسترس قرار ندارند از کلینکر در کارخانه تولید سیمان آنجا استفاده می شود. 

در تولید سیمان به روش تر، کلینکر در آب مخلوط و سپس آسیاب می شود اما در روش تولید سیمان به روش خشک، کلینکر و سایر مواد اولیه به صورت خشک ترکیب و آسیاب می شوند.

در مورد تفاوت میان سیمان و کلینکر میتوان گفت سیمان یک متریال پودری است و در ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار میگیرد اما کلینکر در تولید سیمان به کار می رود. کلینکر در طول مراحل تولید سیمان داخل کوره بدست می آید. هنگامی که مواد خام داخل کوره زیر حرارت شدید قرار میگیرند و در بالاترین حد حرارت ممکن می رسند با کاهش دمای ناگهانی، کلینکر به وجود می آید. 

  • رضا علوی
  • ۰
  • ۰

مقاومت سیمان در تهیه بتن ها و حفظ محیط زیست اهمیت بسیار بالایی دارد که در این مقاله به این مهم می پردازیم:

بهتر است تولید سیمان یا کلینکر کاهش پیدا کند و یا از تولید سیمان بیش از حد انجام نشود چرا که برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مورد نیاز است.

در اینجا میتوان گفت برای این کار بهتر است برای تولید بتن، مصرف سیمان کاهش یابد و تا امکان دارد میزان مصرف سیمان نسبت به مقاومت بتن کم شود. چرا که بیشترین مصرف سیمان در کارهای ساخت و ساز به صورت بتن می باشد. بنابراین بهترین راه حل برای این مشکل این است که مقاومت سیمان را بالا ببریم و از آن به جای سیمان پرتلند معمولی در سازه ها استفاده کنیم.

در حقیقت می توان گفت با جایگزین کردن هر 10 میلیون تن سیمان با مقاومت بالا، بیش از 282 میلیون دلار در بخش سرمایه گذاری کارخانه های تولید سیمان صرفه جویی کرد و همچنین با این کار از انتشار حدود 2 میلیون تن گاز گلخانه ای در محیط زیست جلوگیری می شود.

  • رضا علوی