مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

تفاوت بتن و سیمان در چیست؟

اگرچه اصطلاحات سیمان و بتن معمولا بصورت متقابل استفاده می شوند، اما می توان گفت سیمان در حقیقت ماده ای از بتن است. بتن در اصل ترکیبی از سنگدانه ها است. سنگدانه ها ماسه و شن یا سنگ خرد شده هستند. 

در حقیقت فرق بین سیمان و بتن را می توان این گونه توضیح داد که بتن مخلوطی از آب، سیمان، شن و ماسه درست مانند ملات است. با این وجود بتن همچنین دارای سنگریزه و سایر سنگدانه های درشت است که باعث می شود مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد. ملات، که ترکیبی از آب، سیمان و ماسه است، نسبت آب به سیمان نسبت به بتن بالاتر است.

فرق بتن و سیمان:

بتن ، معمولا بتن سیمان پرتلند (به دلیل شباهت بصری آن با سنگ پورتلند)، یک ماده کامپوزیت است که از سنگدانه های ریز و درشت بهم وصل شده با سیمان سیال (خمیر سیمانی) می باشد که با گذشت زمان سخت می شود؛ بیشتر در گذشته با آهک پایه بوده است.

سیمان همان عنصر پیوندی است که هم در ملات و هم در بتن مورد استفاده قرار می گیرد. مواد سازنده سیمان، در واقع همان آهک، خاک رس و یا سایر موارد است. این مواد خرد شده و با هم ترکیب می شود و در دمای بالایی حرارت می بینند. پودر نهایی تحت عنوان سیمان در ساخت و ساز ها و ترکیب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن در سراسر دنیا و در تمامی ساخت و ساز ها، عنصری پایه ای و کاربردی برای هر نوع ساخت و سازی است. ویژگی های منحصربه فرد این مخلوط از جمله مقامت بالا، قالب پذیری و … بتن را بهترین گزینه برای کارهای ساختمانی تبدیل کرده است. ترکیب اولیه این ماده به صورت مایع است و پس از قرار گرفتن در قالب و یا در سطح مورد نظر، سفت می شود و به فرم جامد در می آید.
 

 

  • ۹۸/۰۸/۱۳
  • رضا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی