مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع ملات های کاربردی در ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار میگیرد.

ملات هایی که در ساختمان سازی ها استفاده می شوند در واقع جزء جدایی ناپذیر هر کار ساختمانی و بنایی می باشد. اما ملات چیست؟ مصالح ساختمانی مانند آجرها و سنگ ها و یا بلوک ها توسط چسب های ساختمانی به یکدیگر متصل می شوند. در واقع ملات، مواد چسباننده دو قطعه مصالح می باشد. 
سیمان به حالت پودر می باشد و خاصیت چسبندگی ایجاد می کند. از سیمان به تنهایی نمی توان استفاده کرد و با ترکیب سایر مواد مورد استفاده قرار میگیرند.

ملات ماسه سیمان در سازه های آجری و سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. ملات به اندازه ای قوی بوده که سبب ایجاد قفل و بست مناسبی میان آجرها و سنگ ها و بلوک ها می شوند. ملات ترکیبی از سیمان و ماسه است.

اما در اینجا این سوال به وجود می آید که بتن چیست؟

بتن، از سیمان و شن و ماسه به وجود آمده است. ملات و بتن تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که حتی افرادی که روزانه از آن ها استفاده می کنند آن دو را با یکدیگر به اشتباه می گیرند.

تفاوت ملات ها و بتن در موادی است که از آن تشکیل شده اند.

انواع بتن ها و ملات های ساختمانی در بنایی ها و ساختمان سازی ها به کار می رود. مصالح سیمان با ترکیب مصالح سنگی که قطر بزرگ تر از 5 میلی متر می باشند بتن را تشکیل می دهند و اگر این ترکیب سیمان و سنگ ها کمتر از 5mm باشد، ملات ها را تشکیل می دهند.

بتن ها در کف سازی سفالی و سیمانی و پر کردن دیوار های و در ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد که هنوز هم پابرجا می باشند.

ثبت انحصاری سیمان برای اولین بار توسط جوزف آسپدین در انگلستان در سال 1824 میلادی صورت گرفت. امروزه نیز از سیمان در سراسر جهان به دلیل مقاومت بالا در بنایی ها و ساختمان سازی ها استفاده می شود.

  • رضا علوی
  • ۰
  • ۰

سیمان چیست

 

Image result for Building Materials cement

سیمان، ماده ای چسبنده است. جسم محکم و یکپارچه ای که از چسبانیدن ذرات متشکله به یکدیگر به وجود می آید. مواد تشکیل دهنده سیمان در واقع، آهک، رس، سیلیس و اکسیدهای معدتی می باشد که این مواد در درجه 1500 سانتی گراد قرار میگیرد و تولید می شود. این سیمان ها پس از حرارت، کلینگر گفته می شود که همراه با سنگ گچ، تیپ های مختلف سیمان را به وجود می آورد. دانه های کلینگر به رنگ سبز بوده و اندازه آن 5 تا 20 میلی متر می باشد.

 

تاریخچه سیمان:

سیمان در واقع از کلمه سمنتوم گرفته شده که کلمه ای رومی می باشد و قدمت آن به قبل میلاد می رسد. سیمان که به آن سمنت نیز گفته می شود در ساختمان پانتئون شهر روم ایتالیا مشاهده شده است که مربوط به 27 سال قبل میلاد بوده و در آن از خرده سنگ و آهک پخته استفاده شده است.

 

یک بنای انگلیسی به نام ژوزف اسیدین، آهک و خاک رس را در حرارتی بسیار بالا قرار داده و پس از آسیاب کردن مواد آن توانست نوعی سیمان کشف کند. او این سیمان را در سال 1824 به اسم سیمان پرتلند در انگلستان به ثبت رسانید. پرتلند نام جزیره ای در انگلستان است. علت این نام گذاری این است که رنگ سیمان بعد تولید و سفت شدن، به رنگ سنگ های ساحلی جزیره پرتلند در می آید.

Related image

افراد بسیاری در انگلستان از ترکیب خاک رس و سنگ آهک، مصالحی بدست می آوردند که در بنایی ها از آن استفاده می کردند اما آنها به دنبال ثبت محصول خود نبودند. ژورف اسیدین، اولین کسی بود که برای ثبت آن اقدام نمود و سیمان را در اوایل قرن نوزدهم ثبت کرد. اولین ساخته او از سیمان مربوط به فانوس دریایی است که با سیمان تهیه شده بود.

در قرن 19 پدیده های مشابه بسیاری توسط محققان و دانشمندان کشف شد. از پدیده سخت شدن این مواد خواص هیدرولیکی بسیاری کشف شد. در آن زمان همچنین متوجه شدند ترکیبات خاک رس و پختن سنگ آهک، نوعی مخلوط سنگ به وجود می آورد که ملات بسیار خوبی برای بنایی ها می باشد. ژورف اسیدین نوعی سیمان آبی کشف کرد که از پختن مخلوطی از سنگ آهک و خاک رس در درجه حرارت بالا بدست می آمد. او بابت این اکتشاف خود لوح تقدیر دریافت کرد و همانطور که مطرح شد، نام اختراع خود را سیمان پرتلند گذاشت.

امروزه ثمره این اختراع، ساخت کوره هایی با ظرفیت ۱۰۰٫۰۰۰ تن کلینکر در روز می باشد و هزاران کوره در دنیا با سنگ آهک و خاک رس، مشغول تولید سیمان هستند.

  • رضا علوی