مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

Image result for what is cement clinker"

کلینکر سیمان چیست؟ کلینکر که به آن تفاله کوره نیز می گویند، دانه های خاکستری و تیره رنگی هستند که در قطر سه تا 25 یا 30 میلی متری مشاهده می شوند. کلینکر از طریق گرمای شدید به خاک رس و سنگ آهک تا 1500 درجه سانتی گراد تولید می شود. میتوان کلینکر تولید شده را در مکانی خشک تا مدتی طولانی نگه داری کرد طوری که تغییری در خواص آن ایجاد نشود. در مناطقی که مواد خام اولیه سیمان کمیاب بوده و به سادگی در دسترس قرار ندارند از کلینکر در کارخانه تولید سیمان آنجا استفاده می شود. 

در تولید سیمان به روش تر، کلینکر در آب مخلوط و سپس آسیاب می شود اما در روش تولید سیمان به روش خشک، کلینکر و سایر مواد اولیه به صورت خشک ترکیب و آسیاب می شوند.

در مورد تفاوت میان سیمان و کلینکر میتوان گفت سیمان یک متریال پودری است و در ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار میگیرد اما کلینکر در تولید سیمان به کار می رود. کلینکر در طول مراحل تولید سیمان داخل کوره بدست می آید. هنگامی که مواد خام داخل کوره زیر حرارت شدید قرار میگیرند و در بالاترین حد حرارت ممکن می رسند با کاهش دمای ناگهانی، کلینکر به وجود می آید. 

Image result for what is cement clinker"

درصد کلینکر در سیمان و انواع کلینکر تولید شده بسیار متنوع می باشند. انواع کلینکر سیمان شامل کلینکر مقاوم در برابر سولفات، کلینکر سفید، کلینکر کم قلیایی، کلینکر حرارت پایین و نیز ترنسیت سولفوآلومینات کلسیم می باشد. به کمک دو روش آنالیز مواد معدنی و شیمیایی می توان کانی شناسی کلینکر انجام داد. در روش اول یعنی آنالیز مواد معدنی، میکروسوپ سنگ شناسی و پراش اشعه ایکس به کار می رود و در مورد دوم یعنی آنالیز شیمیایی از دستگاه طیف سنج  فلورسنس اشعه ایکس استفاده می شود.

کانی شناسی کلینکر با دو روش آنالیز مواد معدنی و آنالیز شیمیایی انجام می شود. در آنالیز مواد معدنی از میکروسوپ سنگ شناسی و پراش اشعه ایکس استفاده می شود.

در تولید سیمان از کلینکری که با خاک رس و سایر افزودنی ها ترکیب شده و به شکل گلوله های خاکستری هستند استفاده می شود. در سیمان هایی که تولید می شود از مواد خاص مانند گچ در کلینکر استفاده می شود که باعث افزایش مقاومت فشاری سیمان می شود. 

    • ۹۸/۰۸/۱۱
    • رضا علوی

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی