مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

Related image

کاربرد سیمان در ساختمان سازی ها بسیار زیاد بوده و این در حالی است که خیلی از مصالح ساختمانی که در گذشته استفاده می شد امروزه در ساختمان ها یافت نمی شود و مصالح دیگری جایگزین آن ها شده است. اما سیمان، از جمله مواردی است که از گذشته تاکنون مورد استفاده مهندسان و مجریان ساختمان سازی ها قرار گرفته است. 

آهک از جمله موادی است که در کنار سیمان در ذهن مان تداعی می شود چرا که سیمان از سنگ آهک تشکیل یافته و آهک درون آن وجود دارد. علاوه بر آهک، سیمان از ترکیب مواد دیگری نیز به وجود آمده است. سیمان، پودر نرمی است که آب را به خود جذب می کند و مواد ساختمانی را به همدیگر متصل می کند. سیمان در کوره سیمان پزی به تدریج سفت و سخت می شود و مقاومت بالایی دارد. اگر سیمان را 28 روز زیر آب قرار دهید، مقاومت 250 کیلوگرم بر سانتی متر مربع خواهد یافت.

Related image

از جمله کاربرد سیمان در ساختمان سازی ها، استفاده از سیمان به عنوان چسب می باشد. انواع چسب ها در ترکیب های سیمان وجود دارد که یکی از آنها چسب مایع برای چسبانیدن قطعات سنگ و فلز می باشد و آجر نسوز در کوره نیز از جمله موارد دیگر است که آجر ها در کوره به دیواره می چسبد. از این نوع چسب ها در دندانپزشکی نیز استفاده می شود که در حقیقت یکی دیگر از کاربردهای سیمان می باشد.

در بنایی ها کار به نحوی است که معمولا از ملات سیمان در ساخت و سازهای غیر بتنی و مراحل آجرکاری و پرکردن فضاهای خالی استفاده می شود. به صورت کلی سیمان ها بر حسب نوع آن ها دارای مصارف گوناگونی هستند. 

در خط تولید سیمان سفید، که بسیار پیچیده است، سولفات آهن و منیزیوم از سیمان حذف می شود و سوختی غیر دوده استفاده می شود. به عنوان مثال از گاز برای سوخت کوره استفاده می شود. مقداری پودر سنگ گچ نیز هنگام پخت سیمان سفید به آن اضافه می شود تا رنگ سفیدی بدست آید و استحکام آن حفظ شود. در اوایل تولید سیمان سفید، برای جلوگیری از کثیف شدن سیمان از ورقه های پلاستیکی استفاده می شود.Image result for cement used in construction کاربرد سیمان سفید و پودر سنگ در ساختمان سازی ها برای ساخت نمای ساختمان ها می باشد. از سنگ دانه های خاصی در زیباتر شدن نما استفاده می شود.

موارد کاربرد سیمان سفید بسیار زیاد بوده و قیمت آن نیز دو برابر می باشد. هنگام کار با این سیمان می بایست تمام وسایل تمیز باشد تا سیمان به حالت سفید خود باقی بماند.

کاربرد سیمان سیاه نیز در بتن ریزی می باشد. بنابراین زمان استفاده از این سیمان در ابتدای کار می باشد که کار سفت کاری ساختمان با بتن ریزی انجام می شود. هنگامی که کاشی ها و سنگ و سرامیک ها را میخواهید به یکدیگر بچسبانید می توانید از سیمان سیاه استفاده کنید. همچنین از دیگر کاربردهای سیمان سیاه در ساخت پل ها، کارهای دریایی و بندرها می باشد.

از دیگر کاربردهای سیمان در ساختمان ها، 

از دیگر سیمان های مورد استفاده، سیمان سرباره و روباره می باشد. سیمان های روباره ای متشکل از مخلوط آسیاب شده کلینگر سیمان پرتلند و روباره است. سیمان های پرتلند نیز به 5 تیپ و نوع مختلف تقسیم می شود که سیمان پرتلند تیپ 5، سیمان پرتلند ضد سولفات می باشد. کاربرد سیمان ضد سولفات نیز در جذب هیدروکسید کلسیم و بافت سطحی صاف تر می باشد که مقاومت شیمیایی بسیار خوب دارد.

محدوده کاربرد انواع سیمان‌ ها در ساختمان سازی با توجه به درصد سولفات‌ های محلول در آب است

  • ۹۸/۰۷/۱۲
  • رضا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی