مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

انبار و نگهداری سیمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نگهداری از آن شرایط خاصی را می طلبد تا از خراب شدن سیمان، جلوگیری شود.

سیمان در صنعت ساخت و ساز، از جمله مهمترین مصالح می باشد.

انبار سیمان فله

سیمان در دو حالت کلی فله ای و پاکتی در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد. در مدل فله ای، بونکر حمل سیمان پودر سیمان را در محل انبار تخلیه میکند و دیگر سیمان به حالت بسته بندی نیست که به آن مدل فله ای گفته می شود. جهت انبار سیمان فله ای، از تجهیزات مخصوصی استفاده می شود. 

نگهداری و انبار سیمان فله ای در سیلوهای سیمانبا مکانیزم اندازه گیری خاصی انجام می شود که به کمک آن میزان مناسبی از سیمان وارد دستگاه بتن ساز می شود. تمیزی محیط انبار و دستگاه های مربوطه بسیار ضروری است. بخش های متحرک سیلو از اندودهای سیمان باید تمیز شوند و قیف را هر روز تمیز کنید تا برای سنجش اندازه واقعی سیمان، این مواد زائد مشکلی را به وجود نیاورند.

مدت زمان نگهداری سیمان در سیلو

جهت انبار سیمان به شرایط خاص و ویژه ای نیاز می باشد. از سیمان می بایست به صورت خشک در انبار نگهداری شود چرا که سیمان نسبت به آب واکنش نشان میدهد و هوای مرطوبی هم برای آن زیان آور می باشد. اگر سیمان در شرایط بدون آب و رطوبت نگهداری شود می توان آن را تا مدت طولانی تری در انبار نگهداری کرد. زمان استفاده از سیمان فله در انبار نیز با شرایط مطلوب به سه ماه نیز می رسد. هر چند که پس از نگهداری و انبار سیمان بعد از 4 تا 6 هفته، حدود 20 درصد از مقاومت سیمان کم می شود حتی اگر در شرایط مطلوبی نگه داری شود. اما اگر در محیط نسبتا مرطوبی انبار شود، این رطوبت موجب هوازدگی سیمان می شود.

نحوه انبار سیمان

روش نگهداری سیمان در انبار به محیط انبار بستگی دارد. انبار سیمان در فضای باز و انبارداری در زیر سقف با یکدیگر متفاوت می باشند. در انبارداری سیمان پاکتی باید دقت شود که در پاکت های سیمان پارگی ایجاد نشود. همچنین سیمان موجود در پاکت ها دارای کلوخه نباشند چرا که نشان از هوازدگی در پاکت سیمان می باشد. البته باید تست کنید کلوخه های سیمان می بایست با فشار بین دستان شما به راحتی خرد شوند در غیر این صورت می بایست از این سیمان برای بتن سازه استفاده نکنید.

پاکت ها باید 10 سانتی متر با زمین و حداقل 10 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشند.

کیسه های روی هم قرار گرفته نباید از 10 کیسه بیشتر باشند. از مصرف سیمان فله ای انبار شده خودداری شود، مگر آن که در سیلوی مجهز به دستگاه دمیدن هوای خشک از زیر مجهز باشد.

عکس انبار سیمان

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۱۰/۱۷
  • رضا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی