مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

Image result for Portland cement and non-portland cementسیمان یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی ها می باشد. انواع مختلفی از سیمان ها در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود.

انواع سیمان ها به صورت کلی شامل دو دسته سیمان های پرتلند و سیمان غیر پرتلند می باشند. سیمان غیرپرتلند در گذشته شامل گچ و آهک و قیر و ... بوده و امروزه از مواد پلیمری به عنوان سیمان غیر پرتلند یاد می شود. مواد پلیمیری دارای خواص بسیار زیاد و کاربردی می باشد و قیمت نسبتا بالایی نیز دارند.

استاندارد ASTM در ایران، به صورت کلی سیمان های پرتلند را به 5 دسته کلی تقسیم نموده است:

سیمان پرتلند تیپ 1 که به آن سیمان پرتلند معمولی نیز گفته می شود. این سیمان به طور معمول در کارهای ساخت و ساز استفاده می شود و مقاومت نسبتا خوبی نیز دارند.

سیمان پرتلند تیپ 2 یا سیمان پرتلند اصلاح شده نیز دارای اصلاحاتی در خط تولید می باشد و از خاک رس کمتری در مواد اولیه آن تشکیل یافته است.

تیپ 3 یا سیمان پرتلند زود سخت شوند، دارای زمان گیرش مانند سیمان پرتلند تیپ 1 می باشد و مقاومت اولیه آن به سرعت زیاد می شود. این مقاومت به صورت عجیبی در طی سه روز، به مقاومت 7 روزه تیپ 1 می رسد.

Image result for ‫سیمان پرتلند‬‎

سیمان پرتلند با حرارت کم، سیمان پرتلند تیپ 4 می باشد. از این سیمان در بتن ریزی حجیم استفاده می شود. این سیمان ها در دنیا به ندرت ساخته می شود و در اکثر مواقع از جایگزین آن یعنی سیمان پرتلند تیپ 5 استفاده می شود.

سولفات پرتلند ضد سولفات یا سیمان پرتلند تیپ 5، آخرین نوع سیمان پرتلند می باشد. جایی که در معرض حملات سولفاتی قرار می گیرد، این سیمان ها ساخته می شود. حرارت این سیمان ها بسیار کمتر از حرارت سیمان پرتلند تیپ 1 می باشد.

  • ۹۸/۰۷/۰۸
  • رضا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی