مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

در پاسخ این سوال که بلوک سیمانی چیست؟ میتوان گفت بلوک سیمانی، از جمله مصالح بسیار کاربردی در حوزه ساخت و سازها می باشد. بلوک های سیمانی در واقع قطعانی هستند که در سایز ها و ابعاد مختلف تولید می شوند و با توجه به نوع کاربردی آن ها از مصالح متفاوت استفاده می کنند. معمولا از سیمان پرتلند و مصالح سنگی و آب برای بلوک های سیمانی استفاده می شود. 

پس از این که به صورت دقیق و کامل وزن و حجم اندازه گیری شد، مصالح را با یکدیگر مخلوط کرده و قالب گیری انجام می شود. عمل آوری و نگه داری از بتن در برابر عوامل محیطی گرما و تابش آفتاب، بارندگی و یخبندان، مرحله آخر کار می باشد.

انواع بلوک های سیمانی، دارای سه وزن سنگین، نیمه سبک و سبک می باشد. تاب آوری آن ها با افزایش وزن بلوک های سیمانی افزایش خواهد یافت.

مقاومت فشاری در بلوک های سیمانی تو خالی که غیر باربر هستند می بایست کمتر از40 کیلوگرم بوده و در باربر ها کمتر از 60 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

بلوک های سیمانی سنگین، ابعاد بزرگتری نسبت به بلوک های سبک تر با ضخامت بیشتر دارند. 

بلوک سیمانی به دو صورت توپر و توخالی یا مجوف تولید می شود که بلوک های توخالی دارای حفره های سراسری مانند دو سوراخه و یا سه سوراخه می باشند. البته باید به این مسئله دقت کافی داشت که حجم فضاهای خالی این بلوک ها باید کمتر از 50 درصد حجم کلی باشد. ضخامت چداره های بلوک نیز اهمیت بسیاری دارد و می بایست کمتر از 4 سانتی متر نباشد.

بلوک های سیمانی تو خالی که می سازید می بایست ساده بوده و به شکل مستطیل و بی و نقص بوده و قسمت های خالی بلوک سیمانی در همان جهت از طول 3/2 بیشتر نباشد. سطح این بلوک های سیمانی باید هنگام اندودکاری، طوری باشند که چسبندگی آن ها به میزان کافی باشد.

برخی از کاربردهای بلوک سیمانی، در دیوار چینی حیاط و ساختمان و سقف های تیرچه بتنی می باشد. 

معمولا از ملات ماسه سیمان 1:5 در ملات مصرفی بلوک سیمانی استفاده می شود. این ملات در زمان بنایی پخش می شود. 

برای استفاده از بلوک سیمانی در ساختمان ها نکات بسیاری را می بایست رعایت کنید. قبل از این که بلوک خود را استفاده کنید با آب آن را خیس کنید و در هنگام کار نیز بلوک ها را مرطوب نگه دارید. این کار باعث می شود چسبندگی ملات از بین نرود.

ملات فقط در جداره های خارجی دیوار تقسیم، به صورت دو نوار جدا از هم پخش می شود که موجب می شود دیوار، نقش عایق حرارتی و صوتی داشته باشد. در دیوارهای باربر و دیوار نما نیز، می بایست ملات را بر جداره های داخلی و خارجی و همه سطح بلوک سیمانی پخش کنید.

 

  • ۹۸/۰۷/۲۵
  • رضا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی