مصالح ساختمانی سیمانسیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
مصالح ساختمانی سیمان
سیمان تهران از جمله مرغوبترین سیمان های کشور می باشد
  • ۰
  • ۰

اقدامات قبل از بتن ریزی

یکی از مهم ترین نکات قبل از بتن ریزی این است که باید مطمئن شویم سطحی که در تماس با بتن تازه خواهند بود، دارای دمایی هستند که نمی توانند باعث یخ زدن اولیه یا تعویق جدی در سخت شدگی بتن شوند. به طور معمول لازم نیست دمای این سطوح تماس بیش از چند درجه بالای دمای یخ بندان باشد و ترجیحا از حداقل دمای بتن در هنگام ریختن، بالاتر نباشد.

محافظت بتن 

برنامه ریزی برای پوشش، جداسازی، حصاربندی یا گرمادهی بتن تازه باید قبل از ریختن بتن انجام شود و برای رسیدن به شرایط دمایی و رطوبتی توصیه شده در تمام قسمت های بتن کافی باشد.

معمولا از مواد زیر به عنوان پوشش های عایق استفاده می شود:

  1. ورق های فوم پلی استایرن
  2. فوم های اورتان
  3. پتوهای با فوم وینیل
  4. پشم های معدنی یا الیاف سلولز
  5. حصیر

انواع خرابی بتن

بدون شک فرسایش بتن در اثر یخبندان - ذوب یکی از مسائل مهم تکنولوژی بتن در مناطق سرد می باشد. اگر چه فرسایش ناشی از سیکل های یخ بندان - ذوب یخ بر پایدادری و سرویس دهی سازه تاثیر مهمی نمیگذارد ولی در نهایت ممکن است به سازه بتنی حسارت جدی وارد کند.

خرد شدن خمیر سیمان و بیرون ماندن دانه های سنگی در قسمت های خارجی سازه این احتمال را به وجود می آورد که بخش هایی از سازه در معرض تجزیه شدن قرار گیرد.

همچنین پوسته شدن، ترک خوردن و بیرون زدگی گسترده باعث ناهمواری و بدنمایی بتن خواهد شد.

برای ساخت بتن حتما باید از ماسه طبیعی و شن شکسته استفاده کنیم. زیرا اگر شن شکسته نباشد و سطح صافی داشته باشد ماسه نمیتواند در داخل شکستگی های شن رفته و بتن تو پر، محکم و مقاوم شود. اگر شن شکستگی نداشته باشد ماسه در داخل پستی و بلندی شن قرار نمی گیرد و بتن مقاوم نمی شود.

ترک های فرسایشی بتن

یکی از معمول ترین شکل های خرابی ناشی از سیکل های یخبندان - ذوب، ظهور ترک هایی است که تقریبا به موازات لبه ها و خطوط قطع بتن ریزی ایجاد می شوند. با توسعه فرآیند فرسایش این ترک های موازی در فاصله دورتری از درزه ها ایجاد می شوند. این نوع ترک ها به عنوان ترک های خط فرسایش شناخته شده اند.

به منظور بیان دلیل ایجاد ترک های فرسایش نظریه هایی ارائه شده است.

بر اساس یکی از این نظریه ها بتن به این دلیل در نزیکی درزه ها دجار فرسایش می شود که هنگام ریختن بتن ریز دانه ها و ملات نرم در قسمت های درزه ها قرار میگیرند و بتن ضعیف تر و حساس تری در نزیک لبه ها ایجاد می شود.

نظریه دوم که با مطالعات دقیق تجربی تایید شده به صورت زیر است:

بتن در نزدیکی درزه یا یک گوشه نسبت به قسمت های داخلی دال در معرض رطوبت و نم بیشتری قرار دارد. درزه به مرور زمان از خاک پر می شود و این باعث افزایش رطوبت در بتن شده و مقداری رطوبت هم از مصالح زیرسازی به آن منتقل می شود و در نتیجه بتن نزدیک درزه یا ترک درجه اشباع بالاتری در شرایط یخبندان خواهد داشت.

با یخ زدن آب در حفره های خمیر سیمان و دانه های سنگی بتن، تنش در بتن از مقاومت کششی خمیر سیمان بیشتر شده و ترک های فرسایشی در راستای خطوطی با درجه اشباع مساوی به موازات درزه توسعه می یابند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد آب بیشتری از داخل ترک ها وارد بتن می شود و حفره ها را در لبه دورتری از لبه دال تغذیه می نماید و باعث توسعه ترک های موازی درزه یا لبه در فاصله دورتری از آن ها می شود.

نظریه سومی بر اساس شکل هندسی بتن سعی بر تبیین دلیل ایجاد ترک های فرسایشی در گوشه های قائم یا افقی و لبه های قطعه های مستطیل دارد. با توجه به این که سازه های کره ای بتنی با کیفیت متوسط بیش از 20 سال در مناطقی با شرایط آب و هوایی یخبندان و تغییرات شدید جوی بدون هیچ فرسایشی وجود داشته اند پیش بینی شده که تمرکز تنش ناشی از تغییرات درجه حرارت در گوشه ها و لبه ها ممکن است باعث ایجاد ترک های فرسایشی در آن ها شود.

  • ۹۸/۱۰/۱۴
  • رضا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی